
LKAB har hittil i år solgt mer malm og tjent flere milliarder enn på samme tid i fjor. (Arkvifoto: Kjetil Moe/moemedia.no)
– Markedet er ekstremt
15. august 2019
Malmen ruller ut og milliardene inn for LKAB. Hittil i år har selskapet tjent mer penger enn i hele 2018.
Etter første halvår har selskapet et driftsresultat vel 6,6 milliarder svenske kroner. Etter å ha betalt vel 1,6 milliarder i skatt, gjort avskrivninger og avsettinger sitter selskapet igjen med 5, 940 milliarder kroner. I 2018 ble årsresultatet vel 5,2 milliarder kroner.
Solgte mer malm
Resultatet etter første halvår er 166 prosent høyere enn i fjor. Årsaken er høyere priser for høyforedlede jernmalmsprodukter og sterkere dollarkurs, men også at LKAB produserte og solgte mer malm i andre kvartal enn på samme tid i fjor.
Den gjennomsnittlige globale spotprisen for jernmalmprodukter nådde i andre kvartal det høyeste nivået på fem år og var på 118 dollar per tonn ved utgangen av kvartalet.
Snittprisen var 100 dollar per tonn andre kvartal i år og 83 dollar per tonn første kvartal i år. En betydelig økning fra fjerde kvartal i fjor da prisen var 65 dollar per tonn.
Én milliard i måneden
Første halvår omsatte LKAB for vel 16,5 milliarder kroner og sitter altså igjen med et overskudd på nesten én milliard kroner i måneden.
– Markedet er på mange måter ekstremt akkurat nå. Markedspriser og valutakurser er likevel ikke noe vi råder over, derfor arbeider vi fokusert for å verne konkurransekraften slik at vi er forberedt når konjukturen snur, sier konsernsjef Jan Mostöm i LKAB.
Og akkurat det er nok en smart strategi. I august har jernmalmprisen sunket betydelig og LKAB skriver i sin delårsrapport at selskapet på kort sikt risikerer en nedgang i malmleveransene.
Neste generasjon LKAB
Stålindustrien i Europa får nå lavere pris på sine produkter og har redusert produksjonen. I tillegg prioriterer selskapene å kjøpe billigere jernmalm med lavere kvalitet.
LKAB fortsetter derfor arbeidet med fokus på stabilitet, lønnsomhet og forbedre produktivitetsforbedringer.
– Det handler om kostnadskontroll, produksjonsstabilitet, økede volumer og investeringer i utvikling av neste generasjon LKAB, sier Jan Moström.