bjerkvik_2

Forventingene til en positiv utvikling er stor i Bjerkvik som allerede er et attraktivt sted å bo og etablere næringsvirksomhet.

Tror på vekst i Bjerkvik

12. desember 2018

I Bjerkvik tror mange Hålogalandsbrua vil bety mye for en positiv samfunnsutvikling i det som beskrives som Narviks nye bydel.

Torsdag 6.desember; klokken har så vidt passert 08.30 og jeg er på vei til Bjerkvik for å lage reportasjen du nå leser.

Den skulle i utgangspunktet handle om hvilken betydning Hålogalandsbrua vil få, men den vil også handle litt om nesten fire millioner solgte hamburgere og også om en brannfakkel av et ønske om en ny veitrase i Bjerkvik.

Annonse

Annonse

En symfoni av lys
I det jeg passerer Orneshaugen tenker jeg på at dette kanskje er siste gang jeg kjører rundt Rombaksfjorden når jeg skal til Bjerkvik.

Det er ikke lyst, men det er ikke mørkt heller. Hålogalandsbrua vises godt i all sin prakt. Det jobbes fortsatt intensivt for å få brua ferdig. Alle de gule lysene blinker nesten i takt, som om de teller ned. Det er kun tre døgn til statsminister Erna Solberg skal stå for den offisielle åpningen av brua.

Etter hvert som svingene på Rombaksveien passeres tenker jeg på den store trafikkbelastningen denne veistrekningen har hatt. Hundrevis av trailere, lastebiler, varebiler og personbiler hver eneste dag på en veistrekning som ikke har vært tilpasset dagens behov og standard. Jeg tenker også på alle trafikkulykkene som har vært på strekningen.

Det var spesielt mange ulykker på 80-tallet. Som journalist opplevde jeg dengang flere av disse ulykkene på nært holdt. I en periode var dette en av landets mest ulykkesbelastede veistrekninger og det ble satt opp store skilt som fortalte akkurat det. Etter hvert gikk antall ulykker ned, det gjorde skiltene også.

Møbelhandler Øvergård
Jeg ankommer Nordmoveien og det som tidligere het Bjerkvik-senteret tre-fire minutter før jeg skal. Her var det mange forskjellige butikker da senteret åpnet i 1987. Nå er det én butikk i senteret, en stor og flott møbelbutikk. Jeg har en avtale med en travel møbelhandler nøyaktig klokken 09.30. Det kan virke som om mange skal ha nye møbler til jul for her går møblene raskt inn og ut og møbelhandleren har mer enn nok å gjøre.

janvergrd

Møbelringen i Bjerkvik har kunder fra det meste av Narvikregionen. De fleste av dem kommer likevel fra Narvik.

Jan Øvergård tar smilende imot i døra. Det er en halv time til butikken åpner og da må alt være klart. Om lag 3.000 kvadratmeter butikklokale er innredet med sofaer, stoler, bord og andre møbler og jeg forstår godt at dette er en populær butikk. Her er mye fint. Veldig mye fint. Og her er det Jan Øvergård som bestemmer.

Han skryter av sine ansatte, flere av dem har jobbet hos ham i mange år. Selv har han kontroll på det meste,  også på varebilene som går i skytteltrafikk til og fra Narvik. Både han og sjåførene er glad for at Hålogalandsbrua endelig er ferdig.

Den nye bydelen
– Vi har 80 – 90 prosent av kundene våre fra Narvik, jeg tror ikke det blir færre når brua nå åpner, sier møbelhandleren.

– Bjerkvik blir nå den nye bydelen til Narvik og om et visst antall år vil Bjerkvik og Narvik være bygd helt sammen. Jeg tror brua vil være en døråpner for å få en kjempevekst i hele regionen og i Narvik. Det er en ny tid vi er inne i nå og dette vil ha stor betydning, sier Jan Øvergård og poengteter at han er veldig optimistisk.

Han mener det nå er viktig at boligtomter og næringsareal i Bjerkvik blir ferdigregulert og gjort klar for bygging. – Da vil det bli etablert næringer og nye arbeidsplasser og folk vil bosette seg her. Da vil det bli en naturlig vekst, tror han.

Jan Øvergård har drevet Møbelringen i Bjerkvik siden midt på 90-tallet og har de siste årene registrert større interesse for Narvik fra hele regionen. De fleste er opptatt av at Hålogalandsbrua vil gi kortere vei både til og fra Narvik.

hlogalandsbrua_nordlys_web

Hålogalandsbrua er allerede blitt et landemerke og har redusert kjøretiden mellom Narvik og Bjerkvik til 13 minutter.

Kjenne sin besøkelsestid
– Nå når brua er ferdig vil også Narvik sentrum merke at folk kommer fra hele regionen. Nå blir jo Bardu, Sjøvegan, Lavangen, Gratangen og Evenes knyttet mye nærmere og det blir bra, mener han. Samtidig retter Jan Øvergård en liten pekefinger til kommunen og de som «steller med sånt inne i Narvik»:

– Narvik må kjenne sin besøkelsestid og ligge på for å vise hva Narvik og regionen har å tilby, vi har jo masse muligheter og det er naturlig at folk trekker hitover. Nå kan f.eks. folk bo i Bjerkvik og pendle til Narvik eller omvendt, sier Øvergård og legger til at avstanden er så kort at det vel neppe kan kalles pendling.

– Vi må huske på at Bjerkvik er Narvik og Narvik er Bjerkvik. Det kan ikke være sånn «de» og «oss» – det kan ikke være sånn «her» og «der» – vi er sammen, sier Jan Øvergård.

Mens vi snakker har butikken åpnet og flere kunder har allerede kommet. Jan er utålmodig etter å komme i gang med arbeidet. Han har mye å gjøre og jeg sier derfor takk og kjører videre.

Pol i Bjerkvik
Jeg har litt tid til neste avtale så jeg kjører innom en butikk. En «Japp» spises og på vei ut av ser jeg tre eldre herrer i en ivrig diskusjon. Jeg hører «brua» og «bompenger» og stiller meg så naturlig som mulig i nærheten for å «tyvlytte» litt til hva de snakker om. Én av dem er mektig irritert over bompenger.

– Trur pinadø jeg ikke skal handle i Narvik, sier en av dem. – Hadde vi bare hatt pol i Bjerkvik hadde vi klart oss selv, sier den andre, mens det tredje mener Hålogalandsbrua kommer som en velsignelse for hele regionen og er sikker på at brua vil gi en positiv utvikling både i Bjerkvik og i Narvik. – Jeg tror det blir flere butikker i Bjerkvik og mange fra Narvik kommer hit for å handle, sier han, men får ikke annen respons enn et par nikk fra de to andre.

Jeg forlater den engasjerte diskusjonen og går bort til «Det lille Kjøkken». Jeg kommer tidligere enn vi har avtalt så Rudi Olsen er i fullt arbeid i den nye cafeen. Vi avtaler at jeg tar noen bilder nå og så kan vi gjøre intervjuet senere, når det ikke er så mye folk i cafeen som åpnet i sommer.

rudiogasbjrn

Da kiosken som tidligere var i disse lokalene la ned åpnet like godt Rudi (t.v.) og Asbjørn Olsen café.

Populær Bjerkviking
Mens vi rigger oss til kommer sjefen selv. Asbjørn er pappa til Rudi og den som startet det hele i 1983. Han er som alltid trivelig å møte og tar meg med inn i Bjørkestua, møtelokalet de har laget og som mange vet å benytte seg av til møter, bursdager, konfirmasjoner og andre anledninger.

Asbjørn forteller like entusiastisk som alltid om da han startet opp i samme bygg hvor samvirkelaget også hadde butikk. Plutselig ble klart at butikken skulle flytte og Asbjørn endte som eier av hele bygget. Første bud ble ikke akseptert og andre bydde mer. Da strakk Asbjørn seg så langt han mente var forsvarlig. Han kjøpte en stor marsipankake og skrev 3,5 millioner kroner på kaka og dro til ledelsen for samvirkelaget i Narvik. Det var siste bud. Budet ble akseptert og ledelsen for samvirkelaget fikk smake på kaken.

Siden da har det vært mye arbeid, stadige utvidelser og i dag sysselsettes totalt 20 personer inklusive ekstrahjelper. – En stabil og fin arbeidsgjeng, sier Asbjørn. Firmaet har gått med overskudd hvert eneste år og et blitt et populært sted for både Bjerkvikfolk og for de som passerer bygda. Alle har hørt om «Bjerkvikingen».

asbjrnolsen

Asbjørn Olsen startet Det Lille Kjøkken i 1983 og er ikke minst kjent for «Bjerkvikingen». Nå er virksomheten  betydelig mye større.

Hamburgersulne soldater
Asbjørn regner raskt ut at de har solgt nærmere fire millioner hamburgere siden starten. Nå er han i ferd med å overlate livsverket til sin sønn Rudi.

– Jeg skal ikke jobbe like mye som tidligere og nå blir det Rudis jobb å ta dette videre.

Asbjørn Olsen er positiv til alt som skjer i regionen. – Jeg ser lyst på fremtiden. Det har skjedd mye bra de siste årene, sier han og nevner blant annet Forsvarets utbygging på Evenes.

– Forsvaret og soldater på repetisjonsøvelse har alltid vært viktige kunder for oss, sier Asbjørn. Under enkelte store militærøvelser har nok køen av hamburgersultne soldater vært like lang som et oppstilt kompani.

Så ringer telefonen; det er Steinar Thune. Jeg har bedt om en prat med en annen viktig bedrift i Bjerkvik, Ingolf Thune AS. De er ikke langt unna, i Thune-bygget. Nærmere Nord-Norges mest trafikkerte rundkjøring er nesten umulig å komme.

esso_bjerkvik

Ingolf Thune AS driver Esso-stasjonen i Bjerkvik og eier flere bygg og eiendommer i Bjerkvik. (Foto: Ingolf Thune AS)

Manufakturforretning og kolonial
Steinar jobber i familiebedriften som eies av hans far Helge Thune og Helges bror, Oddvar. Det var Helge og Oddvars far, Ingolf som startet det hele i 1936. Bedriften drev de første årene kun med transportoppdrag, men har også drevet manufakturforretning og kolonial. I dag er hovedområdene transport, bensinstasjon samt eiendomsforvaltning og utleie av eiendom og boliger i Bjerkvik og i Narvik sentrum.

Ingolf Thune AS har alltid vært en viktig bedrift i Bjerkvik og sysselsetter i dag 50-60 personer.

Nå sitter tre representanter for familiebedriften rundt bordet. Praten går engasjert om det positive som skjer i regionen, blant annet VM i alpint som de mener også vil bidra til flere arbeidsplasser og at ungdom som har flyttet ut kommer tilbake. De er selvsagt også svært opptatt av utviklingen i Bjerkvik og de mener Hålogalandsbrua vil føre til mye positivt.

– Vi håper og tror det, men for å få en positiv utvikling må det mere til enn brua, sier Oddvar og Helge. De er opptatt av de trafikale forholdene i Bjerkvik sentrum og at offentlige myndigheter bruker for lang tid på å legge til rette for vekst.

bjerkvik_5

Det er i strandområdet nedenfor dagens E10 at veien bør flyttes, mener Helge og Oddvar Thune.

Europaveien i fjæra
– Det går for sakte, sier Helge og viser til at det har vært snakket om trafikkforholdene i Bjerkvik sentrum i mange år.

– Nå må det skje noe, sier Oddvar.

Både de to og Steinar er enige om at dette «noe» er å fylle ut og legge europaveien ned i fjæra mellom brua over Elvegårdselva og brua over Prestjordelva.

– Da får vi trafikken litt bort og vi får en fremtidsrettet løsning med god plass til butikker, handel og parkering. Spesielt på sommeren er det mange som bare kjører forbi Bjerkvik da de ikke finner parkeringsplass, sier de. Vel vitende om at det er stor uenighet i Bjerkvik om å ta fjæra i bruk til vei.

– Se bare på hva som skjer andre steder, i Svolvær, på Fauske og f.eks. på Sjøvegan fylles det ut og det må vi gjøre her også. Skal vi ha en positiv utvikling må det gjøres noe på infrastruktursiden, slår de fast.

bjerkvik_4

Arbeidene med å rive den gamle Esso-stasjonen i Bjerkvik har startet. Her skal det bli boliger. (Arkivfoto)

Nye boliger
Tiden går fort når praten er hyggelig og engasjerende rundt bordet, men nå venter arbeidet. Ingolf Thune AS er en bedrift med stor aktivitet og det er mye som skjer. Nå skal de også bygge nytt på tomta til den gamle Esso-stasjonen. Maskinene er allerede oppstilt og rivningsarbeidene starter i morgen. Etter hvert skal det bygges nye boliger på tomta.

Før jeg går ber jeg om å få ta et bilde av dem, men ønsket blir resolutt avvist. Du finner ikke mange avisbilder av Oddvar eller Helge, kanskje ingen. Heller ikke nå vil de bli tatt bilde av, mildt press hjelper ingenting.

– Vi har masse bilder på hjemmeisden, både av biler og annet vi holder på med. De bildene kan du bruke, er den klare beskjeden sammen med en oppfordring om å bruke et historisk bilde. Derfor dette bildet av grunnleggeren selv, Ingolf Thune. Det startet med en mann og en lastebil og har gjennom over 80 år vokst seg til en stor og viktig bedrift.

ingolfthuneas

Ingolf Thune startet bedriften i 1936.

Jeg setter meg i bilen og gjør klart for vel 30 minutters kjøretur tilbake til Narvik. Om knapt tre døgn åpner Erna brua og kjøretiden reduseres til under det halve.

Bjerkvik skal vokse og mange håper og tror på en positiv utvikling.

Kjetil Moe

Annonse

Annonse

Skriv inn søkeord og trykk Enter